Analiza użyteczności to cenne narzędzie, które daje sporą wiedzę właścicielom sklepów i stron internetowych. Co zrobić, aby nasz serwis przyciągał jak najwięcej użytkowników? Na początek warto zadbać o audyt UX, a jego ważnym elementem może być analiza heurystyczna. Kim był Jakob Nielsen i dlaczego jego heurystyki są tak popularne?
Historia heurystyk Nielsena
Jakob Nielsen to znany specjalista zajmujący się użytecznością serwisów internetowych. Pochodzi z Danii, ale od wielu lat mieszka w USA, gdzie pracował dla największych firm. W 1990 roku Nielsen wraz z Ralfem Molichem opracowali dziesięć zasad interakcji człowiek-maszyna, które znane są jako heurystyka Nielsena. Zasady te stały się bardzo ważnym elementem analiz związanych z zagadnieniem user experience i choć zostały opracowane wiele lat temu, z powodzeniem korzysta się z nich do dziś.
Praktyczne zastosowanie heurystyk
Testy UX pozwalają na identyfikację problemów związanych z użytkowaniem interfejsów. Wiedza o tych problemach pozwala na szybkie znalezienie rozwiązania i optymalizację serwisów pod kątem użytkownika. Heurystyka Nielsena jest bardzo łatwa do zastosowania, nawet przez osoby bez dużego doświadczenia.
Co więcej testowanie nie wymaga udziału rzeczywistych użytkowników, co pozwala zaoszczędzić sporo czasu i zastosować tę metodę nawet na wczesnym etapie projektowania czy istnienia strony internetowej. Więcej informacji na temat heurystyk Nielsena znajdziesz na stronie internetowej.